De transportwereld werd Vincent Talsma met de paplepel ingegoten. Je leest zijn verhaal hier.
Waarom het je gekozen voor een baan als vrachtwagenchauffeur?
Als kind heb ik vaak naar de verhalen van mijn heit en pake geluisterd die hun hele leven in de transport hebben gewerkt. Beide hebben met veel plezier verteld over het vak en mij geïnspireerd om ook een baan in dezelfde sector te zoeken. Tijdens mijn zomervakanties hielp ik vaak op een boerderij. Ik mocht verschillende voertuigen besturen. Het boerenleven sprak mij niet aan, maar het besturen van grote voertuigen vond ik geweldig. Het is dan ook niet zo gek dat ik ervoor heb gekozen om aan het werk te gaan als vrachtwagenchauffeur.
Hoe ziet jouw werkdag er ongeveer uit?
Mijn dag begint wanneer de meeste mensen slapen, namelijk rond 00:30 uur. Onder het genot van een ontbijtje kijk ik het late nieuws, waarna ik van huis vertrek om vervolgens rond 02:00 uur aan mijn werkdag te beginnen. Mijn werkdag begint met het ophalen van de papieren en soms ook de vrachtauto die ik vervolgens moet laden. Als bij Borgesius rijd ik met een eigen vrachtauto vaste routes. Enkel de hoeveelheid dat ik per klant moet lossen kan verschillen. Op het moment van schrijven is het vakantieperiode. Dat betekent dat het rustiger is op de weg, zeker tot 08:30 uur.
Wat zou je potentiële kandidaten mee willen geven?
Als een baan als vrachtwagenchauffeur echt iets voor jou is dan zit je met de opleiding bij JobTrans wel goed. Dit meen ik oprecht. Zoals ik al eerder zei had ik alleen ervaring met landbouwvoertuigen en nog niet met vrachtauto's, maar door de vakbekwaamheid van de instructeurs van JobTrans en hun wijze lessen ben ik vlot en met vlag en wimpel geslaagd voor zowel mijn theorie als praktijk. Toch moet ik een kleine waarschuwing vooraf geven. Weet voordat je met de opleiding begint wat je sterke en minder sterke kanten zijn. Bij mij was dat de praktijk dus heb ik meer tijd en energie gestoken in het studeren en beheersen van de theorie, omdat deze echt zeer pittig is en er meer van je kennis wordt gevraagd dan bijvoorbeeld bij de theorie van je autorijbewijs.
Hoe ben je bij JobTrans terecht gekomen?
Ik was al werkzaam in de transport maar er ontbrak nog een vrachtwagenrijbewijs, dus ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden bij mij in de buurt en heb ik mensen om mij heen gevraagd met mij mee te zoeken. Mijn schoonvader, die vele contacten heeft in de retailwereld, kreeg via via te horen dat Borgesius chauffeurs zocht met en zonder rijbewijs. Dus op een vrije dag ben ik naar Borgesius gereden en heb ik daar geïnformeerd hoe dat precies zat en op welke manier ik bij hun aan de slag kon. Zo is mij verteld over de samenwerking tussen JobTrans en Borgesius en is zo de spreekwoordelijke bal gaan rollen waarna ik, na alle lessen en examens, mijn C- en vervolgens CE-rijbewijs heb gehaald. Inmiddels werk ik met heel veel plezier als vrachtwagenchauffeur bij Borgesius.
Wat is jouw ervaring met JobTrans?
Zoals al eerder benoemd ben ik enorm tevreden over de manier waarop ik les heb gehad. Veel tips en trucs ontvangen en waardevolle leerstof. Ik heb met JobTrans voornamelijk contact over de nascholing en mijn werkprestaties. Wat mijn werkzaamheden betreft, hierover heb ik vooral contact met Borgesius. Dit betekent niet dat het contact met JobTrans onbelangrijk is, integendeel zelfs. Het contact tussen JobTrans en mij bestaat uit het elkaar op de hoogte te houden over de planning van nascholing, contractduur en mijn ervaringen op het werk inclusief de sfeer en het contact met collega's. Zo kan JobTrans mijn niet alleen helpen met een passende baan als vrachtwagenchauffeur, maar help ik hun ook door inzicht te geven in de dagelijkse werkzaamheden en -omstandigheden van Borgesius zodat JobTrans jou kan zeggen of het prachtige werk als vrachtwagenchauffeur (overdag of in de nacht) wat voor jou is.
Op zoek naar een baan?
Wil je ook vrachtwagenchauffeur worden? Of ben je al vrachtwagenchauffeur en lijkt het je leuk om aan de slag te gaan bij Borgesius. Neem dan gerust contact op met onze vestiging in Heerenveen via [email protected] en 0513 820 512.