De Europese Unie heeft een groot aantal wijzigingen doorgevoerd in het Europese mobiliteitspakket waaronder nieuwe wet- en regelgeving van de digitale tachograaf en de controles hierop. In onderstaand artikel vertellen we meer over deze wijzigingen en wat dit voor jou betekent als vrachtwagenchauffeur of transportondernemer.

Met de nieuwe regels die langzaamaan worden doorgevoerd in het Europese mobiliteitspakket is het belangrijk om te weten wat voor gevolgen dit heeft voor jou als vrachtwagenchauffeur of transportondernemer. In het Europese mobiliteitspakket (mobility package) staan alle regels voor het internationaal goederen- en personenvervoer. Het mobiliteitspakket is er om te zorgen voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs, het zorgen voor eerlijke concurrentie, effectievere handhaving en het creëren van meer veiligheid in het verkeer.

Als ondernemer is het risico op boetes groter met de invoer van de Smart Tacho 2.0. Er zullen strengere controles worden uitgevoerd, meer controles op afstand worden gedaan en als ondernemer moeten zowel jij als jouw medewerkers hier op voorbereid zijn.

Wat betekent de invoer van de Smart Tacho 2.0 voor jou?

Een belangrijke wijziging op de agenda voor volgend jaar, is de invoer van de Smart Tacho 2.0. Vanaf 21 augustus 2023 is de Smart Tacho 2.0 verplicht en moeten alle nieuwe voertuigen uitgerust zijn met deze tachograaf. In bestaande voertuigen met grensoverschrijdend transport geldt de retrofitplicht.

Een regel die onlangs is ingevoerd is de verplichting voor bestuurders om bij grensoverschrijdend vervoer handmatig het symbool van het land dat zij binnenrijden te registreren in de tachograaf.

De invoering van de nieuwe tachograaf ‘Smart Tacho 2.0’ maakt het controleren van een voertuig makkelijker voor instanties, zorgt voor eerlijke concurrentie, zorgt ervoor dat instanties de tachograaf op afstand kunnen uitlezen en moet zorgen voor meer gebruiksgemak voor de chauffeur.

Wat is het ERRU-register?

Als je praat over de digitale tachograaf, komt het ERRU-register je vast niet onbekend voor. Het ERRU-register is het strafpuntenregister voor overtredingen, actief sinds vorig jaar. Het betreft een digitaal netwerk waar Europese landen informatie uitwisselen over de overtredingen op het gebied van de vervoerswetgeving. Alle definitieve overtredingen worden hier vastgelegd en kunnen worden opgevolgd door strafpunten.

Welke gevolgen heeft de invoer van het ERRU-register voor de chauffeur en transportondernemer?

Met de invoer van de Smart Tacho 2.0 kan de tachograaf op afstand worden afgelezen en zal er strenger gecontroleerd gaan worden. Dit brengt extra risico’s met zich mee, voor zowel de vrachtwagenchauffeur als voor transportondernemers. Des te belangrijker om op de hoogte te zijn van alle ins- en outs van de digitale tachograaf 2.0.

Als ondernemer worden de risico’s met de invoer van de Smart Tacho 2.0 alsmaar groter.

Met de strafpunten die worden geregistreerd in het ERRU-register loopt vooral de transportonderneming grote risico’s. De transportonderneming ontvangt strafpunten bij ernstige overtredingen. Bij het behalen van de drempelwaarde zal de transportonderneming worden gecontroleerd op betrouwbaarheid. Betrouwbaarheid is een van de eisen waar je aan moet voldoen om je vergunning te krijgen en te mogen behouden. Als een beoordeling onvoldoende is, kan dit resulteren in het verliezen van je vergunning.

Strafpunten en drempelwaarde

De drempelwaarde van het aantal strafpunten is afhankelijk van de grootte van de onderneming.




Bron: https://www.ilent.nl/onderwerpen/erru-register-strafpuntensysteem-voor-notoire-overtreders-bus-en-wegvervoer

Er zijn 3 categorieën overtredingen met een verdeling van meest ernstige overtredingen (MSI, 9 punten), heel ernstige overtredingen (VSI, 3 punten) en ernstige overtredingen (SI, 1 punt). Er kan bij deze overtredingen gedacht worden aan overschrijding van de dagelijkse rijtijd, onvoldoende rusttijd, niet opgeloste storing van de tachograaf of het gebruik van meerdere bestuurderskaarten door een bestuurder.

Hoe word ik als chauffeur straks gecontroleerd?

Waar je als vrachtwagenchauffeur eerder nog staande werd gehouden onderweg, zullen controles steeds meer op afstand gaan plaatsvinden. De tachograaf kan op afstand worden uitgelezen wat ervoor zorgt dat het voor instanties makkelijker wordt om de controles uit te voeren. Bij afwijkende rij- en rusttijden kan ervoor worden gekozen om een bedrijfscontrole uit te voeren bij de desbetreffende onderneming in plaats van een vrachtwagenchauffeur staande te houden. Hierdoor loopt de onderneming meer risico op boetes.

Welke regelgeving is er gewijzigd?

Een groot aantal regels zijn gewijzigd en er zijn een aantal nieuwe regels toegevoegd aan het mobiliteitspakket. Ben jij benieuwd welke regelgeving precies is gewijzigd? Wij verwijzen je graag naar de officiële website: https://ondernemersplein.kvk.n... 

Wat is een digitale tachograaf?
De digitale tachograaf registreert onder andere de rij- en rusttijden, de snelheid en het aantal kilometers. Deze gegevens worden opgeslagen op de bestuurderskaart en in de digitale tachograaf. Dit zijn gegevens van in ieder geval de afgelopen 28 dagen. De bestuurderskaart moet na minimaal 28 dagen worden uitgelezen. Let op: vanaf 31 december 2024 zal dit worden verlengd naar 56 dagen.

Sinds 2006 is de digitale tachograaf verplicht voor elke nieuwe vrachtauto. Dit is verplicht gesteld ter verbetering van de arbeidsomstandigheden van de bus- en vrachtwagenchauffeurs, voor meer veiligheid op de weg en om te zorgen voor eerlijke concurrentie.

Cursus digitale tachograaf (2.0) volgen bij JobTrans?

Wij verwelkomen je graag! De cursus digitale tachograaf is waardevol voor iedere chauffeur. Dus ook voor jou! Bij JobTrans leer je niet alleen alles over de digitale tachograaf maar nemen we ook de meest recente ontwikkelingen met je door zodat jij op de hoogte blijft. Interesse? Lees hier alles over de cursus digitale tachograaf en schrijf je direct in.